סוכות
לצאת מהבית, לפגוש את האחר

משמעותו של חג סוכות מקופלת נעוצה בעובדה שאת הסוכה בונים דווקא מחוץ לבית, מתחת לכוכבים. היא יוצרת מרחב שהוא פתוח אבל גם בטוח, מרחב שבו אנחנו יכלים לפגוש את האחר, את השונה, את מי שחי ממש לידנו אבל שאינו חלק מחיינו. התנועה הרפורמית מזמינה אתכם לבנות סוכת שלום ולקשט אותה בקישוטים שוויוניים, ולבוא לאירועים בקהילות, לפגוש את השכנים במובן הרחב של המילה ולהיזכר שכולנו חיים תחת אותם שמיים. לקרוא עוד >>

 

"ולכולם יהיה מקום"

 הרבה מירה רגב ונעם גבע


שלומית בונה סוכה / מוארת וירוקה / שלומית בונה סוכת שלום / יבוא השכנים כולם בהמונים /ולכולם יהיה מקום.


שיר הילדים הזה הוא מתוק ונעים אבל הוא גם הרבה יותר מכך. הוא נושא חזון מהפכני שטומן בחובו חג הסוכות.

אחד הדגשים המרכזיים בבניית סוכה היא שאנו צרכים להיות מסוגלים לראות שלושה כוכבים דרך הסכך. גם ההנחיות האחרות לבנייה דואגות שהסוכה תהיה דירת ארעי, בית שמחוץ לבית. יש לה מסגרת אך היא דקה, יש לה קירות אך אין לה דלת, יש לה גג אך הוא אינו אטום. המרחב שנוצר בסוכה משחק בין פנים לחוץ, בין טבע ותרבות, בין פתוח לבטוח. המרחב הזה מאפשר לנו לצאת מאזור הנוחות שלנו, מהקירות וההרגלים המוכרים של הבית, לעשות משהו אחר, לא שגרתי, אבל באופן שלא מאיים עלינו. הרי אנחנו בכל זאת בבית.
 
מנהג נוסף של החג הוא הכנסת האורחים או בארמית אושפיזין שמקורו במאה 16 מבית מדרשו של האר"י. לשיטתו כל ערב מזמינים אורח יהודי חשוב אחר מן המסורת: אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד, כאשר כל אחד מהם מייצג איכות אחרת הקשורה בספירות הקבליות השונות. רשימת האורחים הזו התאימה ללא סימני שאלה לתקופתו של האר"י, אולם גם היום מתוך נאמנות למסורת בסוכות רבות עדיין ממשיכים לערוך סדר אושפיזין ולהזמין רק את אותה רשימה אקסלוקסיבית המורכבת מגברים, לבנים, יהודים…
 
בשנים האחרונות מתערנן מושג האוזפיזין עם קריאה להרחיב מנעד המוזמנים. כך למשל בתנועה הליברלית בארה"ב קיימת מסורת של הזמנת אושפיזות כגון לאה, מרים ודבורה כנגד האושפיזין הגברים. מנהג זה אומץ על ידי היהדות הליבראלית בארץ וקיבל ביטוי גרפי עדכני ויפיפה על ידי המעצב דב אברמסון בסדרת איורים הכוללת בנוסף גם נשים מהמסורת הישראלית כמו חנה סנש וגולדה מאיר. הרחבה נוספת היא יוזמה של המרכז הרפורמי לדת ומדינה להזמין גם שבע דמויות ערביות שהמגזר הערבי ישראלי חש מאוד מזוהה איתם, ובכך להרחיב עוד את גבולות הסוכה ולהפוך אותה לסוכת שלום.
 
זו הנקודה שבה מתחברים שני המנהגים של דירת ארעי והכנסת אורחים. מאוד קל להזמין לסוכה שלנו את המשפחה, החברים ואת גיבורי התרבות שלנו, את מי שבאופן טבעי נכנס אלינו הביתה. אך הסוכה כאמור היא בית שמחוץ לבית. היא פתוחה בפני כל מי שעובר על סף דלתינו ולא נכנס, כל מי חי בשכנות אלינו ואנחנו לא באמת מכירים, לא באמת פוגשים.
 
חג סוכות מזמין אותנו להיפתח ולהזמין למרחב הבטוח-פתוח גם את מי ששונה מאיתנו, את מי שמסקרן, או מאתגר אותנו. יחד אנחנו יכולים  לשבת ולהסתכל על הכוכבים ולהיזכר שכולנו חיים תחת אותם שמיים. כך נבנית סוכת שלום.
 אנחנו מזמנים אתכם להוריד את ברכת סוכת שלום ולהזמין את החברים שלכם במובן הכי רחב של המילה.     

text.png
logo-square.png