שלושת השבועות - יז' בתמוז - ט' באב

בין המיצרים - יהודים בוכים בקיץ

למה יהודים בוכים בקיץ?

הנה בא הקיץ וכולם בים. אז זהו שלא בדיוק, בלוח השנה העברי הקיץ מביא איתו את "שלושת השבועות" של האבלות – מפריצת חומות ירושלים ב יז' בתמוז ועד חורבן בתי המקדש בט' באב. דווקא כשבלוח השנה הישראלי מגיע הזמן לצאת לחופש ולבלות עם הילדים בלוח השנה היהודי מתחילים איסורים והגבלות.

 

ימים אלו של חורבן ירושלים הינם ימים טעונים בציבור הדתי. אך הקמת המדינה ועוד יותר איחוד ירושלים, הפכו אותם בתרבות הישראלית החילונית לחסרי משמעות: תשעה באב לא מצויין ו-יז' בתמוז כלל לא מוכר לרוב האנשים. יש לנו בית – למה לנו לבכות על הבית שנחרב?

 

בשנת 1934 ערכה תנועת הנוער העובד והלומד מחנה קיץ ביום ט' באב. בתגובה לכך פרסם ברל כצנלסון את המאמר "חורבן ותלישות" בו כתב:

 

"אלמלא ידע ישראל להתאבל במשך דורות על חורבנו ביום הזיכרון, בכל חריפוּת ההרגשה של מי שמתו מוטל לפניו, של מי שאִבֵּד אך זה עתה את חירותו ואת מולדתו, לא היו קמים לנו לא הס ולא פינסקר, ולא הרצל ולא נורדוי, ולא סירקין ולא ברוכוב, ולא א. ד. גורדון ולא י. ח. ברנר..."

 

במילים פשטות -בלי זיכרון החורבן לא הייתה לנו תקומה ציונית בארץ ישראל. אך דברים אלו לא רלוונטים רק לעבר. אם יש משהו שעלינו ללמוד מחורבן שני בתי המקדש הוא שריבונות מדינית ורוחנית הינו מצב שברירי ועדין.

 

הגמרא מספרת לנו שבית המקדש השני חרב בגלל שנאת חינם. המשורר האמריקאי ג'ורג' סנטיאנה מזכיר לנו ש "אלו שלא לומדים מההיסטוריה נידונים לחיות אותה שוב". על רקע הפילוג בעם ישראל והמאבקים על דמותה של החברה הישראלית בכלל וירושלים והכותל בפרט חשוב שנעצור ונשאל האם לא הגיע הזמן לחזור ולתת מקום לזיכרון החורבן.

 

אנו מזמינים אתכם להפוך את תקופת שלושת השבועות ובמיוחד את תשעה באב לזמן של לימוד וחשבון נפש ומגישים לכם כאן אסופות לימוד על היבטים שונים של חורבן הבית.

 
 

"בגלל שנאת חינם חרבה ירושלים, בזכות אהבת חינם היא תבנה"

 
 

?מה לי ולירושלים

כבר עברו יותר מחמישים שנה לאיחוד ירושלים, והנה שוב מגיע ט' באב ואנו מציינים את חורבן העיר לפני כאלפיים שנה. ירושלים הייתה ועדיין ליבו של העם היהודי, ולמרות, ואולי בגלל זאת, לא כולנו מרגישים אותו דבר בירושלים וביחס אליה. מה היא ירושלים בשבילנו? למה אנחנו עדיין מציינים את חורבנה? מהו החזון שלנו עבורה?

חודש אב מזמין אותנו להתבונן על הנקןדה הפנימית של העם היהודי ? על לב הארץ, על ירושלים, לבכות על מה שהיה ונהרס, לערוך חשבון נפש מחודש ולחלום על עתיד אחר, טוב יותר.

הדג נחש - ג'רוזלם

?על מה חרבה ירושלים

כולנו מכירים את המשפט ש"בגלל שנאת חינם חרבה ירושלים". אולם המשנה והתלמוד מלמדים אותנו שהיו עוד סיבות רבות ומגוונות שבגללם חרבה העיר, כמו למשל שנהגו על פי דין תורה ולא מלפנים משורת הדין.

מוזמנים להכיר את מגוון הסיבות בגללם חרבה ירושלים, לראות מה עדיין רלוונטי, ולשאול ובזכות מה היא יכולה לפרוח ולהיבנות?

 

אהבת חינם ושנאת חינם

יונתן רזאל ואביתר בנאי - ציון

לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. יח לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי יְהוָה"

 

מה מניע אותנו יותר, אהבה או שנאה? מה מניע את גלגלי ההיסטוריה? לכאורה כולנו רוצים לאהוב. התורה מצווה אותנו להתגבר על השנאה שבלב וללמוד לאהוב. אין ספק שלאהבה יש יותר רייטניג, אולם האם אנחנו יודעים באמת לאהוב? האם אנחנו מבינים מה לעשות עם השנאה?

 

קינות

רונה קינן - עלי ציון ועריה

"עלי ציון ועריה"

 

במשך דורות רבים מקונן העם היהודי על חורבנה של ירושלים, ומבטא במילים ודימויים את השבר והגעגוע וגם את התקווה. אספנו עבורכם קטעי קינה מסורתיים, קטעי קריאה הגות של ביאליק, אחד העם ועגנון וגם שירה מודרנית על ירושלים של אלמוג בהר ויונתן רזאל.

 

מגילת איכה

מגילת איכה אשר נקראת בליל תשעה באב הינה אוסף של חמש קינות שעל פי המסורת נכתבו על ידי הנביא ירמיהו לאחר החורבן.

 

הקינות רצופות תיאורים קשים של מצבה של ירושלים אחרי החורבן כמו גם ביוקרת קשה על המצב לפניו. המגילה מסתיימת בפסוק תפילה וכפרה שהפך ידוע מאוד "השיבנו ה' אליך ונשובה – חדש ימינו קדם".

מוזמנים להוריד את המגילה, לשמוע אותה - ואת ההערות המרתקות של הרבה פרופ' דליה מרקס עליה.

 

העמקה - חומרים ומקורות

לשלושת השבועות

text.png
logo-square.png