



אנו נושאים לפידים / אהרון זאב
שני הבתים הלא מוכרים + ביצוע לא שגרתי של להקת מורפלקסיס
הנס של הלב האמיץ
שני הבתים הלא מוכרים של אנו נושאים לפידים
השיר אנו נושאים לפידים הוא רק קטע משיר ארוך יותר שפרסם אהרון זאב תחת הכותרת "הנס של הלב האמיץ...." מוזמים לקרוא את הבתים שהושמטו ולשאול איזה אור הם שופכים על הפזמון המוכר של גבורת האדם?
הנרות הללו אנו מדליקים
על הניסים ועל הנפלאות
שבימים ההם ובזמן הזה.
ניסים ונפלאות
שנעשו בידי אנוש-
הנס של הלב האמיץ,
הפלא של רוח האדם,
זו אשר גברה על צבאות ממלכות גדולות,
הֶאדירה דלים, חיזקה מועטים
ותיתן להם ניצחון.
אָנוּ נוֹשְׂאִים לַפִּידִים
בְּלֵילוֹת אֲפֵלִים
זוֹרְחִים הַשְּׁבִילִים מִתַּחַת רַגְלֵינוּ,
וּמִי אֲשֶׁר לֵב לוֹ,
הַצָּמֵא לְאוֹר –
יִשָּׂא אֶת עֵינָיו וְלִבּוֹ אֵלֵינוּ,
לָאוֹר, וְיָבוֹא!
נֵס לֹא קָרָה לָנוּ -
פַּךְ שֶׁמֶן לֹא מָצָאנוּ,
לָעֵמֶק הָלַכְנוּ,
הֶהָרָה עָלִינוּ,
מַעַיְנוֹת אוֹרוֹת
הַגְּנוּזִים גִּלִּינוּ.
נֵס לֹא קָרָה לָנוּ -
פַּךְ שֶׁמֶן לֹא מָצָאנוּ,
בַּסֶּלַע חָצַבְנוּ עַד דָּם -
וַיְהִי אוֹר!
גבורה
גוונים רבים לאור
אנו נושאים לפידים
"הנס של הלב האמיץ" כך נקרא במקור השיר "אנו נושאים לפידים" והוא לקוח מבית ראשון של השיר שלא הולחן. מה נותן לאדם את הכוח לקום ולעשות, לשנות, להיאבק למען אמונתו, לחיות ואף לסכן את חייו למען דבר גדול ממנו. האפשרות לגבורה היא בעצמה סוג של נס אומר לנו אהרון זאב מחבר השיר. את אור הגבורה אנו מדליקים לזכר האפשרות האנושית לשנות, להשתנות, לעמוד זקופים, לעורר השראה בעצמנו ובאחרים.
תוספת לברכה
ברוכים אתם גיבורי הימים ההם והזמן הזה, גיבורים כובשי יצרם, גיבורים כמוני וכמוך – בני אדם.
הגבורה היא אהבת הזולת
מתוך: שבילי גבורה / יצחק שדה (מסביב למדורה)
הגבורה האמיתית מתגלה גם בחולין של יום יום.
אנו רגילים לייחס את מושג הגבורה לצבאיות, מסיבה מובנה : מהלוחם נדרשת הסכמה למפרע להקרבה מקסימלית, לקרבן חיים. אך אין זו הדרך היחידה. אפשר זו דרך המלך של הגבורה, אלא למעלה מוליכים אלפי שבילים. הגבורה, כמו כל כשרון, אינה רכוש פרטי, היא סגולה המעשירה את כל הכלל, לכן נפשנו סולדת כל כך מגנדרנות והתפארות של אנשים אמיצים. בכך הם מרחיקים את עצמם מהפסגה. לא הפחדנות היא היפוכה של הגבורה אלא האנוכיות. האיש האנוכי יכול להיות אמיץ, אך גיבור לא יהיה. אין גבורה בבאנדיטיזם, אף לא בנועז ביותר, הגבורה היא קודם כל מידה מוסרית.
הגבורה, שהיא הקרבה, אינה אכזרית ביסודה. היא אינה מתאכזרת. זו היא הצורה הנעלה ביותר של השירות. ביסודה היא אהבת הזולת.
דרכה האנושית ביותר של הגבורה היא שליחות. יש שעושה למען הכלל ופעולתו משתבשת ביסודות זרים כמו יהירות, סיפוק יצרים, רצון להשתלטות. אנוכיות קיבוצית של קבוצה קטנה, ואז מופיעים גם הסימנים החיצוניים : פגיעות בבלתי אשמים, אכזריות מיוחדת, אי נקיון בבחירת האמצעים, אי הערכת החיים.
לא כן השליח, הפועל רק בשם שולחיו ולמען שולחיו, ובמידה שזה נחוץ לשולחיו. רוחב הבסיס קובע את רוחב הפסגה. הגבורה – היא תכונה אנושית חיובית. אין גבורה בלי מטרה הומאנית ובלי הומאניות, כי עיקרה חיוב החיים, החיים על כל גילוייהם הטובים. לכן קשה לו לאדם המחונן בסגולת הגבורה להרוג. הוא מגיע לכך רק באין מוצא אחר, כשאין צל של ספק בצדקת ההריגה, כשהמעשה נחוץ למען החיים.
ההקרבה איננה התבטלות. אין היא מבקשת את טשטוש עצמיותו של האיש. רק אדם שיש לו הרבה, יכול לתת הרבה, והאישיות הדלה אין בה כל טובה לכלל.