גוונים רבים לאור

חוגגים חנוכה עם התנועה הרפורמית

גוונים רבים לאור

חנוכה הוא חג של התאספות, כל יום נוסף עוד נר, נדלק אור חדש בחנוכייה. אך לא רק נרות נאספים בחנוכה, אלא גם משמעויות - חג האור נחגג בדתות שונות סביב היום הקצר בשנה, וביהדות הוא נקשר לטיהור המקדש ואור המנורה. בגלות הפך חנוכה לחג הנס, בעוד שהציונות חגגה את גבורת המכבים וניצחון המעטים על רבים. יהדות צפון אפריקה נהגה לחגוג בחנוכה את חג הבנות המתחדש כיום ויש המתחברים לאור האוניברסאלי וקושרים אותו ליום זכויות האדם החל בתקופה זו. לאנשים שונים מאירים אורות שונים. מוזמנים לגלוש באתר, לגלות עמנו את הגוונים השונים של אורות החנוכה ולמצוא את האור המיוחד שלכם. חג שמח!

 

חנוכה כחג פלורליסטי / הרב דן פרת

נר החנוכה הרפורמי הוא מין נר חנוכה ישראלי מוזר שכזה, אוהב את אחיו לחנוכיה המשתדלים בכל כוחם לשרוף זה את זה (וגם אותו). שלא כמוהם הוא אינו רוצה לדלוק לבד, הוא מעונין להיות חלק מאורה השלם של החנוכיה, אך הוא גם אינו מוותר על אורו הבהיר, האמיץ והמכבד כדי שיוכל לספר את סיפור החנוכה המיוחד שלנו, של המאבק בכוחות אופל המנסים לכפות מקח וממכר פוליטי, יצרים ושררה על היופי שביכולת המסורת היהודית לבטא באינספור דרכים טהורות אורח חיים, מנהגים, אמונות ודעות. עוד אמת בין שאר אמיתות, ולא האמת האמיתית מכולן.

למאמר המלא >>

 

סדר הדלקת נרות

"מצוות חנוכה נר איש וביתו" 

ברכות להדלקת נרות:

ברכת הנרות: בָּרוּךְ אתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶלַ חֲנֻכָּה:
ברכת הניסים: בָּרוּךְ אtתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ וּלְאִמּוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְמַן הַזֶּה:


ביום הראשון בלבד נהוג לברך:
בָּרוּךְ אתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה:

עם סיום הברכות מתחילים להדליק

ואומרים את ברכת "הנרות הללו":
הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ אנוּ מַדְלִיקִים עַל הַנִּסִים וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַתְּשּוּעוֹת וְעַל הַמִּלְחָמוֹת, שֶׁעָשִֹיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ ולאמותינו בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה, עַל יְדֵי כֹּהֲנֶיךָ הַקְּדוֹשִׁים. וְכָל שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ קֹדֶשׁ הֵם, וְאֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהִשְׁתַּמֵשׁ בָּהֶם, אֶלָּא לִרְאוֹתָם בִּלְבָד, כְּדֵי לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל עַל נִסֶּיךָ וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְעַל יְשׁוּעָתֶךָ.


מנהג קהילות ספרד לומר את מזמור תהילים ל' לאחר ההדלקה
למזמור ולגרסה המלאה של הפיוט מעוז צור הורידו את אסופת חנוכה

 

התבוננות מדיטטיבית בנרות חנוכה​

חלק ממצווה הדלקת הנרות הוא האיסור להשתמש בהם : "אין לנו רשות להשתמש בנרות אלא לראותם בלבד". לכן אסור להדליק נר מנר אלא רק עם השמש, ובזמן שהנרות דולקים נהוג לשבת ולהתבונן בהם. 

בזמן שאנו מתבוננים בנרות , הראייה מובילה אותנו להלל והודיה. 

גם אם איננו פונים לאל, תחושות של שבח והכרת תודה עולות מתוכנו כאשר אנו רואים באמת את יופיים של הנרות, לרוב ברגעים הראשונים לאחר ההדלקה. התרגול המוצע כאן מטרתו לשהות נוכח יופי הנרות והתחושות הנלוות לחוויית הזו.

*להעמקה ראו מאמרו של הרב אור זוהר

אודות התבוננות בר על פי ספר הזוהר

 

מעוז צור - נעים להכיר

הפזמון מעוז צור התחבר בגרמניה בימי הביניים. בבית הראשון והאחרון מובעת תקוות העם לגאולה ולשיבת ציון. בארבעת הבתים האמצעיים נזכרים סיפורי היציאה ממצרים, גלות בבל ושיבת ציון, ביטול גזירות המן הרשע וביטול גזירות אנטיוכוס ונס החנוכה. רבים נוהגים לשיר רק את הבית הראשון ויש השרים את הבית הראשון ואת הבית החמישי, העוסק בנס חנוכה.

בחלק מקהילות היהדות המתקדמת והמתחדשת נוהגים להחליף את השורה השלישית בבית הראשון, המדברת על טבח באויב  הכנת טבח בצר ובאויב המשולים לכלב נובח במילים: "לעת תשבית מַטְבֵּחַ ושאון קרב תְשַכֵּחַ״

אביתר בנאי שר מעוז צור

הלל והודיה – בית ראשון

מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ,

תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ,

לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ מִצָּר הַמְנַבֵּחַ,

(יש הנוהגים לשיר במקום השורה השלישית:

לעת תשבית מַטְבֵחַּ ושאון קרב תְשַכֵחַּ)

אָז אֶגְמוֹר בְּשִׁיר מִזְמוֹר חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ.

נס חנוכה – בית חמישי

יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים

וּפָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים

וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים

בְּנֵי בִינָה יְמֵי שְׁמוֹנָה קָבְעוּ שִׁיר וּרְנָנִים:

 

לכל ששת הבתים של הפיוט מעוז צור הורידו את אסופת חנוכה >>

text.png
logo-square.png